Mens tyske soldater marsjerte opp Karl Johan, forlot lastebiler og motstandsfolk Oslo med over 1500 kasser gullbarrer og 39 tønner med sekker fylt av gullmynter fra hvelvet i Norges Bank.
Ifølge grunnlegger av Samlerhuset, Ole Bjørn Fausa, var det kun to vakter på hver lastebil – flere av dem kun bevæpnet med kniv; - Først ble gullet fraktet til Lillehammer, derifra med tog til Åndalsnes. Deretter
med båt videre til Molde, Tromsø, England og til slutt USA og Canada, sier Fausa.
SKULLE FINANSIERE MOTSTANDSKAMPEN OG EKSILREGJERINGEN
Tyskerne var på sporet av transporten og forsøkte flere ganger å stoppe den ved harde angrep. Totalt var den norske gulltransporten på 49 tonn gull. Store deler av dette gullet ble deponert i Canada under krigen. Med på deler av gulltransporten var også kongen, prinsen og regjeringen. Gullet bidro blant annet til å finansiere den norske eksilregjeringen i London og motstandskampen. Samtidig ble også gullbeholdningene i England og Frankrike sikret på samme måte. Hele operasjonen fikk navnet ”Operation Fish” og er den største verditransport i verdens historie; – Alt det norske gullet kom vel frem, så nær
som noen få mynter som var borte etter at en liten kagge med mynter knuste ombord i en fiskebåt. Hundrevis av mennesker hadde til da vært delaktige i transporten, sier Fausa.
MARKERER VIKTIGE HENDELSER I LANDENES FELLES HISTORIE
I anledning v 75-årsmarkeringen for gulltransporten, har Det kongelige canadiske myntverket utgitt en ny mynt i nettopp rent gull. – Dette er en storartet mynt og en unik del av vår historie som det er vel verdt å minnes, sier den canadiske ambassadør til Norge, Artur Wilczynski. Han mener det samtidig er en vakker og flott markering av det historiske nære og gode vennskapsforholdet mellom Norge og Canada;
– En slik minnemynt forteller ikke bare historien om det som var. Den manifesterer også i høyeste grad det gode vennskapelige forholdet mellom våre to land slik det er i dag, og den peker fremover mot tiden som kommer, sier han.
– Minnemynter er en flott måte å markere viktige hendelser i vår felles historie på, fastslår han. – Vi er beæret over å kunne få samarbeide med myntverket i Canada. De er et av de mest profesjonelle myntverk i verden, sier Ole Bjørn Fausa, som legger til at det kun er preget 1500 eksemplarer av gullmynten på verdensbasis.
BENYTTER NORSK-CANADISK SYMBOL
Minnemynten for gulltransporten gjengir lønnebladet, som er et av de mest benyttede symbolene i Canada. Men for den som legger merke til detaljer, vil man kunnese at lønnebladet er todelt. Den ene halvdelen
er norsk, mens den andre halvparten er det klassiske canadiske lønnebladet. Lønnebladene er nemlig forskjellige i Norge og Canada.
Symbolikken vitner om det gode samarbeidet og vennskapsforholdet mellom Norge og Canada. Men like spennende for den som er interessert i mynter og historie, ises også transportruten for den spektakulære
gulltransporten. På myntens bakside er det et portrett av dronning Elizabeth II.