Norges to marineflyavdelinger, 330 og 333 skvadron, hadde begge amerikanskbygde tomotors Catalina flybåter. Disse opererte i en kort periode fra Island høsten 1942, og fra Skottland mellom 1942 og 1945.
I tillegg var skvadronene blant annet utstyrt med enmotors Northrop sjøfly og firemotors Sunderland flybåter. Disse flyenes jobb gikk i hovedsak ut på å beskytte konvoiene.
Slaget ved Dieppe – den første store luftkampen for norske jagerflyvere.
Nærkamp i åpent hav
Babord motor mistet kraft og den på styrbord side hakket stygt. Til tross for skader på både fly og mannskap angrep flyverne i lav høyde, og de slapp synkeminer samtidig som skytteren i nesetårnet skjøt. Den tyske ubåten fikk likevel svingt unna og dykket.
Mange norske flyvere og bakkemannskaper fikk opplæring på Little Norway i Canada.
Nødlanding i sjøen
Dramaet var likevel på langt nær over og i Catalinaen var situasjonen kritisk. Skroget ble fylt av røyk, og uten mulighet for en trygg returflyvning til Island var de tvunget til å dra tilbake mot konvoien. Snart nødlandet Catalina-flyet på sjøen, men det begynte straks å synke og ordre om å evakuere ble gitt.
Den hardest skadde ble ført over i en gummibåt akterut sammen med to andre. Tre menn befant seg fremdeles i halen på flyet da nesen brått begynte å synke. Med halen til værs måtte de tre hoppe i den iskalde sjøen og klamre seg til siden av gummibåten. Heldigvis satt en britisk destroyer ut en livbåt som fikk plukket opp kapteinen, annenflyveren og navigatøren fra det synkende flyet, i tillegg til de seks i og ved gummibåten. Som ved et mirakel ble alle reddet, men slik gikk det ikke alltid.
4. november 1942 gikk et norsk Northrop-fly med tre menn i spinn og eksploderte da det traff havoverflaten på Øst-Island. Dagen etter mistet hele ti menn livet, da et av de gjenværende Catalina-flyene ble borte under leting etter tre livbåter vest for Island. Slik ble denne novembermåneden den mest sorgtunge for 330 skvadron på sagaøya.
Les om nordmennene som døde og overlevde i verdens mest kjente flukt.
Angrep på nasjonaldagen
Harald Hartmann.
Hartmanns besetning.
Kaffekjelen fra “Jøssing”.
Det norske flyveresset som spilte bort permisjonen i kortspill – så ble flyet hans skutt ned.
Døde i flyet
Her gikk granaten som drepte Berg inn.
“Jøssing” ligger i vannet.
Da de overlevende kollegene til Berg kom hjem etter krigen ble de utstøtt.
Nå kan du bli med og gjenreise stoltheten til våre norske krigsflyvere, og samtidig bli en del av norsk historie.
De var sønner, kjærester, ektemenn, fedre og kamerater, fremdeles i starten av livet. For krigsflyverne og bakkemannskapet som kom tilbake startet en ny kamp – mot de norske myndighetene. Landet som skulle takke dem, tok isteden krigspensjonen deres.
Dette var den lengste kampen, og denne kunne ikke krigsflyverne vinne. For mange av dem ble freden vanskeligere å takle enn krigen, og noen endte med å ta sitt eget liv.
Det viktigste vi har er friheten. Derfor har vi mye å takke krigsflyverne våre for.
Vil du også hedre minnet til de tusenvis av unge menn som ofret livet? Sikre deg din egen gratis offisielle krigsminnemedalje fra Royal Air Force. Medaljen er belagt med rent sølv og utgis i et strengt begrenset opplag.
Tildeling medfører ingen videre forpliktelse.